čtvrtek 17. dubna 2014

Nejzajímavější železnice na světě

Úzké chodby, plné kupé a pravidelný zvuk ocelových kol na kolejích stovky kilometrů někomu způsobují noční můry, jiní na cestování vlakem nedají dopustit. Železniční doprava byla klíčovým zlomem v průmyslové revoluci a významně poznamenala vývoj lidstva v následujících stoletích. Co se změnilo od dob, kdy kolonizátoři v Americe proti vůli Vinnetoua kladli železnice napříč Amerikou? Na světě se vybudovali rozsáhlé sítě železnic. Vývoj posunul vlaky od koňského pohonu, přes parní stroje, první dieslové motory až po dnešní supermoderní vlaky, které hravě překonávají rychlost 300 km za hodinu. Cestování vlakem není jen o rychlosti a pohodlí. Mnohé železnice byly vybudovány i na místech, kudy nevede žádná jiná infrastruktura. Cesta vlakem proto nabízí neuvěřitelný zážitek a pohled na okolní krajinu. Podívejte si ty nejzajímavější železnice na světě.





Nejdelší železnice na světě - Transsibiřská magistrála
Není jiné železnice, která by byla tak ikonou jako Transsibiřská magistrála. I když výstavba začala ještě za carských dob na konci 19. století, elektřinu na celé trati dobudovali až před několika lety. Najdhlšia železnice světa měří 9288 km, spojuje Moskvu s Vladivostokem a napříč celým Ruskem vlak cestuje 7 dní. Přejdete přes 7 různých časových pásem, desítky míst (Jekatěrinburg, Omsk, Novosibirsk ...), mnohé známé řeky (Volga, Irtiš, Ob, Jenisej, Amur) a pohoří. Na Transsibiřskou magistrálu se napojují mnohé další železnice, a tak je možné výlet z Moskvy zakončit i v Číně, Mongolsku, či Koreji.

Železniční trh - Maeklong v Thajsku
Jak vyhodnotit, které jsou ty nejzajímavější železnice na světě? Některé zaujmou délkou tratě, jiné rychlostí, nadmořskou výškou, či historií. Železnice, která prochází thajským trhem Maeklong určitě patří mezi nejkurióznější. Zde nestačí jen umět správně naleštit jablka a stanovit cenu vhodně vůči konkurenci. Obchodníci musí být velmi šikovní. Musí několikrát denně všechen svůj zboží sbalit a znovu vybalit vždy, když středem trhu projíždí vlak.
Argentinská nebeská železnice
"Tren a las nubes" v překladu znamená vlak do nebes. Jedna z nejvýše postavených železnic na světě původně spojovala severozápad Argentiny z hranicí Chile, dnes již slouží zejména jako turistická atrakce. Více než 30 tisíc zvědavých turistů se každoročně pokochá výhledem z viaduktového mostu La Polvorilla ve výšce 4220 mnm Několik hodinový výlet zpestří 29 mostů, 21 tunelů, 13 viaduktů, spirály a serpentiny.



Barmská železnice smrti
Smutným zástupcem na tomto seznamu je železniční trať z Bangkoku (Thajsko) do města Rangún, největšího města Myanmaru (bývalé Barmy). Stavba železnice dlouhé 415 kilometrů si vyžádala více než sto tisíc životů, dělníky i pracujících vězňů.

Létající vlaky
Když jsme autem přecházeli přes letiště na Gibraltaru, myslel jsem si, že je to kuriózní.Na Novém Zélandu je dokonce železnice, která protíná runway letiště Gisborne. Kontrolní věž tak kromě počasí, vzdušného prostoru, navigování letadel a helikoptér musí řešit i příjezdy a odjezdy vlaků přes střed přistávací dráhy.



Landwasser - ikona švýcarské železnice
Nádherné hory do Švýcarska lákají statisíce návštěvníků na lyžování a horskou turistiku.To co je pro obyvatele a turisty nádherná scenérie bylo obrovskou výzvou pro architekty.Vybudovat efektivní infrastrukturu silnic a železnic v tak hornaté krajině jakou je Švýcarsko opravdu vyžadovalo obrovské prostředky a umění. Jedním z nejkrásnějších příkladů je viadukt nad řekou Landwasser, který pravděpodobně uvidíte na většině bedeker a pohlednic. Výškou 65 metrů a délkou 136 metrů se hrdě tyčí šest zděných oblouků.





Romantincký tunel lásky
Tři kilometry dlouhý úsek železnice u městečka Klevan na Ukrajině slouží zejména pro dřevařský průmysl. V ostatních letech ho proslavily mnohé zamilované páry, které si sem přišli slíbit věčnou lásku. Tato romantická alej samozřejmě láká i množství fotografů. Vlak převážně se dřevem jezdí tunelem přibližně tři krát denně.





Železnice nad mořem
Představte si, že se z vlaku víte podívat na širé moře. Most Pamban mezi indickou pevninou a Rameswaranom dokázali spojit nádhernou železnicí již začátkem dvacátého století. Trať vede přes moře více než 2 kilometry a ještě před několika lety se část určená pro průchod velkých lodí a tankerů otevírala manuálně. V Jihoafrické republice si mohli do roku 2009 vychutnat cestu nejstarším provozovaným železničním spojením na parní pohon v Africe na vlaku Outeniqua Choo Tjoe.

Žádné komentáře :

Okomentovat